Masa solna

Wykorzystanie masy solnej do nauki i zabawy

admin 20 grudnia 2012 Porady Brak komentarzy

Nauka niekoniecznie może kojarzyć się jedynie z siedzeniem nad książkami i „wkuwaniem” wiedzy. Aby dzieci dobrze ją przyswajały najlepiej wykorzystać do tego dodatkowe i ciekawe pomoce naukowe, które możemy zrobić we własnym domu przy okazji świetnie się przy tym bawiąc. Korzyści wspólnej nauki jest wiele. Spędzamy wspólnie czas, ucząc się przy tym gotować i nabierając obycia z materiałami znajdującymi się w kuchni tj. woda mąka czy sól. Maluchom najwięcej trudności sprawia poznawanie i przyswajanie nowych liter. Do nauki czytania możemy wykorzystać masę solną, którą sami przygotujemy we własnej kuchni. Należy wykonać ją wg. przepisu podanego w naszych poprzednich artykułach.


Ważne jest to, aby ciasto potrzebne do nauki wykonać razem z dzieckiem nie samemu. Możemy pozwolić mu się pobrudzić i równocześnie eksperymentować. Taka wspólna nauka to wspaniała zabawa i gimnastyka małych rączek. Jeśli już będziemy mieli wyrobioną masę możemy ją wykorzystać do nauki w różny sposób. Zadajemy zadanie na wykonanie konkretnych liter, próbujemy zainicjować tworzenie ciekawych wyrazów i słów, tworzyć nowe literki lub układać nowe słowa z wykorzystaniem wcześniej zrobionych liter. Nic tak nie cieszy jak własnoręcznie wykonane zadanie, które suszymy i wypalamy w piekarniku. Po zakończeniu suszenia możemy je pokolorować co daje kolejny powód do wspólnej zabawy i utrwalanie poznanych liter i wyrazów. Przy malowaniu możemy dodatkowo zwrócić uwagę na poznanie co to spółgłoski i samogłoski malując je na odpowiednie kolory lub dzielić wyrazy na sylaby. Ważne jest aby nie zniechęcić dzieci i na siłę nie próbować zmuszać do zabawy kiedy już tego nie chcą. Literki można schować i wrócić do zabawy po jakimś czasie.

Korzyści z tej formy zabawy są oczywiste dzieci uczą się i poznają nowe litery. Jest to bardzo ważne ponieważ okazuje się, że większość z nich ma problem z czytaniem nie potrafiąc zrozumieć symboli, a związane jest to z brakiem powiązania z konkretem obrazem czy przedmiotem. Starsze dzieci można uczyć znaczenia tak abstrakcyjnych słów jak nad, pod, pomiędzy czy obok tworzyć obrazy które je odzwierciedlają. Lepienie z wykorzystaniem masy solnej dodatkowo usprawnia mięśnie małych rąk pomagając w pisaniu.

Podziel się z innymi !!!

Wstaw komentarz


9 + dwa =